Resep Sup Ayam Simpel (kuah bening dan rasa light) Sederhana dan Mudah Dibuat

Sup Ayam Simpel (kuah bening dan rasa light). Mee hun (sy guna bakso mee. Yelah, asyik-asyik nasi impit kuah kacang, rendang ayam, rendang daging, ketupat lemang lontong. Campak-campak aje apa jua bahan yang ada dalam fridge tu. bebudak pun suka sup light gini.

Sup Ayam Simpel (kuah bening dan rasa light) Terdapat pelbagai cara untuk membuat sup ayam. Untuk Sup/Ayam/Kuah Kicap dan Kuah Cili. Hari ini saya menyediakan Sup Ayam mengikut apa yang disarankan di pek pembungkusan Rempah Sup Adabi. Kalian dapat menyiapkan Sup Ayam Simpel (kuah bening dan rasa light) hanya dengan menggunakan 12 bahan dan 3 langkah saja. Berikut ini bahan dan cara untuk memasaknya, yuk kita coba resep Sup Ayam Simpel (kuah bening dan rasa light)!

Bahan-bahan Sup Ayam Simpel (kuah bening dan rasa light)

  1. 1 ekor of ayam (saya buang kulit dan potong 12) cuci bersih kucuri jeruk nipis dan diamkan 15menit lalu bilas.
  2. 2 batang of wortel kupas dan potong2 sesuai selera.
  3. 15 bh of buncis potong 2cm.
  4. 1 ruas of lengkoas.
  5. 1 ruas jari of jahe.
  6. 2 siung of bawang putih iris tipis.
  7. 4 siung of bawang merah iris tipis.
  8. 1 batang of besar daun bawang iris kasar.
  9. 1 tangkai of panjang seledri iris kasar.
  10. 1 sdm of minyak untuk menumis.
  11. secukupnya of Gula dan garam.
  12. of Kaldu ayam bubuk secukupnya (optional).

Tumis darat ialah saya menumis bawang, halia dan rempah sup terlebih dahulu sebelum dimasukkan ke dalam kuah sup. Saya juga kali ini tidak memasukkan apa apa rempah penumis. Yang paling special resepi nasi ayam ni tentulah ayam gorengnya yang cantik berkilat. Dimakan pula panas-panas dengan nasi yang lembut, sup yang sedap dihirup, kicap yang menaikkan rasa dan sos yang Gunakan kuah perapan yang lebih tadi dan tambah air rebusan ayam dan kicap secukupnya.

Cara membuat Sup Ayam Simpel (kuah bening dan rasa light)

  1. Dipanci Rebus ayam bersamaan dengan jahe dan lengkoas hingga 1/2 matang, dan siapkan bumbu2 irisnya. Diwajan terpisah Tumis bawang merah&bawang putih dg 1sdm minyak sambil terus diaduk hingga matang lalu masukkan daun bawang iris,tumis sebentar saja hingga daun bawang layu.matikan kompor.
  2. Setelah ayam 1/2 matang masukkan wortel masak hingga ayam matang masukkan buncis dan potongan seledri, gula garam dan lada. Lalu setelah semua matang masukkan terakhir tumisan bawang dan daun bawang tadi kedalam sup dan aduk rata..
  3. Oia Jangan lupa masukkan gula garam dan kaldu bubuknya ya moms..icip rasa sesuai selera Sup ayam simple dengan bumbu lebih light siap disajikan. Selamat mencoba.

Sup ayam atau 'chicken soup' merupakan antara menu masakan berkuah yang paling mudah dan simple. Bukan sahaja mudah, malah ianya sangat Malahan kanak-kanak juga amat menyukainya disebabkan rasa yang 'plain' dan tidak 'heavy'. Sup ayam juga selalu dijadikan sebagai 'menu orang. Resepi Nasi Ayam Simple - saya teringat ketika hari raya besar, saya singgah di rumah kakak saya. namanya saya lihat kak ros cukup cepat menyediakan kerana resepinya ringkas sangat dan cara kak ros memasak pasti kalian penasaran kan? jom kita layan nasi ayam ala Kak Ros. Sup Ayam Bening termasuk mudah dibuat, dan menjadi makanan penghangat saat sakit. (Foto: MAHI).

Lebih baru Lebih lama